Licznik Magene C606 - nawigacja z szeroką personalizacją 4
Licznik Magene C606 - nawigacja z szeroką personalizacją

Zapraszam na opis licznika rowerowego z nawigacją GPS - Magene C606.

Sprzęt ten miał w Polsce swoją premierę początkiem tego roku i pokładamy w nim duże nadzieje, a Wy w tym artykule możecie dowiedzieć się o C606 nieco więcej.

Jednak od początku. Magene C606 jest urządzeniem wielofunkcyjnym, które oferuje wiele przydatnych opcji. Podczas naszych testów zostało ono przydzielone osobie odpornej na komputeryzację kolarstwa, która we własnym zakresie miała rozszyfrować system urządzenia, aplikację do obsługi tegoż i połączenie z czujnikami - i było to dla mnie ciekawe zadanie.

------------------------

Czym jest ten wyrób

Model C606 jest flagowym urządzeniem rejestrującym chińskiej firmy. Słowo chińska o tyle łatwiej przechodzi przez klawiaturę, o ile wzrasta świadomość gdzie są produkowane wszelkie "garminy" itp. Otóż jakość Magene przypomina europejskie i amerykańskie marki. Tak w kwestiach hard- jak i software'u. Czytelność i łatwość obsługi systemu jest na wysokim poziomie. Nawet nasza rodzima lokalizacja językowa nie ma poważnych błędów, chociaż widać, że to nie Polak tłumaczył . Chciałem przyczepić się do tego, gdzie wielu może się wyłożyć - do opisu jednostek układu Si. Również nie było do czego. Co prawda część z nich jest podana w systemie międzynarodowym, a część w polskich skrótach, ale jest to akceptowalne, a przede wszystkim obcowanie z nimi jest bardzo czytelne i zrozumiałe. Do tego 99% ludzi nie zauważy faktu pomieszania jednostek międzynarodowych z polskimi. A propos jednostek - tutaj jest tak dużo wszelkich danych, które można wrzucić sobie na tarcze licznika i przeskakiwać pomiędzy nimi. Praktycznie każdy znajdzie coś dla siebie. Ponadto przy personalizacji stron z danymi mamy możliwość konfiguracji układu wskazań. Oznacza to, że na jednej stronie możemy ustawić sobie jedną daną, a na innej można zrobić podsumowanie aż do dziesięciu kolumn na jednej tarczy. Maksymalna liczba różnych tarcz to również dziesięć. To dużo. Pewnie mało kto wykorzysta pełną pojemność tego ekranu, ale lepiej jest mieć nadmiar możliwości. Opcja ta jest dostępna z aplikacji mobilnej do konfiguracji licznika - OnelapFit, o której więcej trochę niżej. Pełna lista funkcji zostaje do Waszej dyspozycji na samym dole artykułu.

------------------------

Funkcje

Ilość funkcji w tym liczniku jest ogromna, więc naturalnym jest, że (prawie!) niczego mu nie brakuje jeżeli chodzi o podstawowe wskazania i różne formy konwertowania danych zbieranych ze wszystkich anten. GPS lub czujnik prędkości podaje prędkość? Oczywiście dostaniesz podsumowanie średniej, maksymalnej i tych samych wartości dla zliczanych okrążeń - coś dla zawodników XCO! I podobnie jest z resztą danych.

------------------------

Nawigowanie

Działa poprawnie, widoczność na mapie jest zadowalająca. Co ciekawe nawigowanie do celu działało bez konieczności wgrania mapy - widziałem po prostu kształt drogi na ciemnym ekranie. Oczywiście po dograniu mapy lokalizacji, w której się znajdowałem, kwestia nawigowania po skrzyżowaniach stała się bardziej przejrzysta. Na tarczy nawigacji można sobie dorzucić pomniejsze kafelki z najbardziej potrzebnymi danymi - u mnie były to prędkość i tętno.

------------------------

Integracja z czujnikami

Magene łączy się z różnymi czujnikami za pomocą dwóch protokołów - ANT+ i Bluetooth. Parowanie jest intuicyjne i nie sprawia problemów. Wystarczy znaleźć swoje urządzenie na liście dostępnych i tyle. Elektronika zrobi swoje.

------------------------

Aplikacja

Jak to już w świecie liczników bywa, każdy producent ma swoją aplikację, która pomaga integrować licznik i dane z niego ze światem zewnętrznym. Eksport do Stravy, eksport plików .gpx  itd. odbywa się tutaj poprzez przyjemnie wyglądającą aplikację OnelapFit. Jestem zdumiony, że nie ma ona w swojej nazwie informacji, że pochodzi od producenta, ale mam pewne podejrzenie, że obsługuje ona różne marki na całym świecie. A co kontynent to inne wyroby, o których istnieniu nie koniecznie ma się wiedzę. Z punktu widzenia ogarniętego, ale sceptycznego użytkownika przyznam, że da się tutaj odnaleźć za pomocą intuicji. Większy problem sprawiło mi początkowo dotarcie do edycji tarcz, ale jak już się dokopałem to stwierdziłem, że to była chyba kwestia mojego chwilowego przymroczenia - jest to dostępne w edycji treningu, których można ustawić kilka. W OnelapFit istnieje oczywiście możliwość eksportu treningów do Stravy. Na duży plus jest fakt bardzo małych różnic w odczytywanej wysokości. W przypadku, gdzie mój leciwy Bryton potrafi dobrze policzyć przewyższenie, ale stwierdzić, że trening odbywał się dwieście metrów wyżej niż realnie na mapie, tutaj funkcja "Adjust elevation" ze Stravy przelicza małe różnice. W świecie zbierania danych w celu profilowania idealnego konsumenta, również tutaj zachodzi konieczność podania zbyt dokładnych informacji. O ile waga i wzrost mają jakieś znaczenie w aplikacji z funkcjami treningowymi, czy to do statystyk, tak dokładna data urodzenia (dlaczego rocznik nie wystarczy?) to już przesada.

------------------------

Użytkowanie w drodze

Średnio cieszy mnie zabawa licznikiem w trakcie jazdy, bo wolę skupić się na widokach i przebiegu ruchu drogowego, dlatego starałem się dobrać tarcze tak, żeby mieć wszystko co potrzebne, zmieszczone w sposób widoczny na pierwszej stronie. Od czasu do czasu wypadało spojrzeć na tętno na podjeździe, żeby nie spalić nóg zbyt wcześnie i tutaj przydaje się duży ekran tego urządzenia. Wszystkie dane, jeśli są dobrane w przemyślany sposób, są czytelne a kontrast pozwala na natychmiastowe odczytywanie informacji, bez długotrwałego odwracania uwagi od drogi. Czasami chcąc zobaczyć nawigację trzeba było przeskoczyć na inną tarczę i tutaj pomagał predefiniowany przycisk, który zmienia widok na następną tarczę po prawej. Jeśli chcesz wrócić do poprzedniej, musisz przeklikać wszystkie wymyślone przez siebie strony po kolei. Magene C606 ma trzy przyciski i tylko jeden dolny służy do zmiany tarcz. Drugi odpowiada za zatrzymanie pomiaru i pokazuje możliwe opcje (zakończ itd.). Trzeci, górny przycisk pozwala na wyłączenie ekranu, gdy naciśnie się go raz oraz wyłączenie urządzenia przy dłuższym przytrzymaniu. Licznik ten ma dotykowy ekran, który działa też podczas jazdy, ale ze względów bezpieczeństwa odradzam korzystania z niego w ten sposób. Natomiast bardzo poprawia to obsługę przy zgrywaniu treningu. Poza tym na ekranie od razu widać ślady po palcach. Rodzi to też konieczność częstego przecierania (o koszulkę wystarczy), dlatego sugeruję oklejenie go jakąś folią.

------------------------

Porównanie z Garminem

Miejmy nadzieję, że producent zdecyduje się kiedyś na dodanie symulacji wzniosu, czyli jedynej rzeczy, którą osobiście uważam za sensowną w nawigacjach rowerowych.

------------------------

Porady

Są rzeczy, które zajęły mi trochę czasu w znalezieniu. Na pewno minimalna prędkość do autopauzy to początkowo zagadka. Jest ona do odnalezienia w liczniku w ścieżce:

Ustawienia -> Funkcja automatyczna -> Automatyczna pauza -> Warunki prędkości

Tak jak wyżej wspomniałem, trochę dłużej musiałem szukać opcji konfiguracji tarcz według uznania, chociaż uważam, że to jest prosta sprawa. To raczej ja sam się zakręciłem. Ta funkcja dostępna jest w aplikacji OnelapFit w ścieżce:

Strona główna -> logo licznika w prawym górnym rogu -> Tryby jazdy -> tryb jazdy, który chcesz edytować -> Ustawienia

Ostatnia dość prosta rzecz, którą znalazłem od razu, ale nie jest w sumie nigdzie pokazana - żeby zmienić jasność wyświetlacza, należy rozwinąć pasek z góry ekranu. Jak na urządzeniach z systemem Android.

------------------------

Akumulator

Myślałem, że taki klocek będzie zużywać prąd jak sąsiad stawiający dom wpinając się nocą na lewo do Waszej instalacji. A tu zaskoczenie. Podczas tygodniowego obozu w Chorwacji, Magene naładowałem dwa razy - przed pierwszą jazdą i w połowie tygodnia. Oznacza to, że realnie ten licznik przejedzie na jednym ładowaniu trzy, może nawet cztery setki. Najwięcej energii zużywa pobieranie map, które to licznik robi przez WiFi, już bez ingerencji telefonu. Jedynie na początku należy połączyć C606 z WiFi za pomocą aplikacji. Producent przewidział też wytrzymałościowy tryb pracy, który obiecuje do 28 godzin pracy na jednym ładowaniu. Ja nie miałem potrzeby odpalania tego trybu, ale wartość pracy w nim jest bliska prawdzie, jeżeli beztroskie korzystanie z Magene pozwala na rzadkie ładowanie go.

------------------------

 

Plusy:

+ dużo funkcji

+ kolorowy, jasny i czytelny wyświetlacz

+ jest on również duży (2,8") i dotykowy

+ pojemny akumulator

+ atrakcyjna cena względem konkurencji

+ śmiało może walczyć o niektórych klientów z Wahoo i Garminem, bo bije na głowę ich ceny

Minusy:

- brak symulacji wzniesienia i segmentów na żywo

- aplikacja pyta o zbyt dużo danych (zresztą jak wszystkie konkurencyjne)

- drobne chochliki w tłumaczeniu

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Obiecana lista funkcji:

  • prędkość
  • średnia prędkość
  • maksymalna prędkość
  • średnia prędkość okrążenia
  • maksymalna prędkość okrążenia
  • kadencja
  • średnia kadencja
  • maksymalna kadencja
  • średnia kadencja na okrążeniu
  • maksymalna kadencja na okrążeniu
  • nie wiem jak to rozszyfrować :) - "Pop.śr.rytm"
  • to też - "Pop.maks.rytm"
  • tętno
  • średnie tętno
  • maksymalne tętno
  • średnie tętno okrążenia
  • maksymalne tętno okrążenia
  • maksymalny procent tętna
  • %LTHR - procent progu tętna
  • moc
  • średnia moc
  • średnia moc okrążenia
  • maksymalna moc okrążenia
  • Pop.śr.moc
  • Pop.maks.moc
  • moc 3s
  • moc 5s
  • moc 10s
  • moc 15s
  • maksymalna moc 3s
  • maksymalna moc 5s
  • maksymalna moc 10s
  • maksymalna moc 15s
  • NP
  • TSS
  • IF
  • VI
  • balans
  • średni balans
  • moment obrotowy
  • pedał (?)
  • procent FTP
  • strefa mocy
  • W/kg
  • W/kg na okrążeniu
  • Pre W/kg (?)
  • odległość
  • pozostały dystans
  • dystans okrążenia
  • Pop. dyst.
  • nachylenie
  • średnie nachylenie
  • maksymalne nachylenie
  • średnie nachylenie na okrążeniu
  • maksymalne nachylenie na okrążeniu
  • wysokość
  • średnia wysokość
  • maksymalna wysokość
  • średnia wysokość na okrążeniu
  • maksymalna wysokość na okrążeniu
  • wznoszenie
  • spadek
  • wznios na okrążeniu
  • spadek na okrążeniu
  • VAM
  • wspinaczka na ostatnim odcinku
  • zejście na ostatnim odcinku
  • całkowity czas
  • stoper
  • czas okrążenia
  • zegar
  • wschód słońca
  • zachód słońca
  • P.czas (Przewidywany?)
  • najlepszy czas
  • kalorie
  • kalorie na okrążeniu
  • kalorie na godzinę
  • mapa
  • kierunek na kompasie
  • liczba okrążeń
  • przerzutka
  • przedni bieg
  • tylny bieg
  • akumulator w napędzie
  • Prze.Batt (pewnie chodzi o przedni akumulator w SRAMowskich napędach)
  • Tylna Batt (jak wyżej)
  • Di2 akumulator
  • tryb Di2
  • radar

Komentarze do wpisu (4)

10 listopada 2024

Nie mogę sobie poradzić z nawigacją. Wgrałem plik GPX do aplikacji OnelapFit jako moje trasy. Po zsynchronizowaniu z licznikiem, pojawia się trasa pod przyciskiem "Trasa". Po jej wybraniu z listy, pojawia się ekran z miniaturą trasy i jej parametrami a na dole przycisk "Dodaj do trasy". Po jego kliknięciu jest wybór trybu trasy. Wybieram "MTB" i kolejny ekran z napisem "Dodana trasa, niżej podstawowe dane trasy i przycisk "Rozpocznij" i pojawiają się ekrany z wcześniej zaprogramowanymi danymi. Na ostatnim ekranie mam mapę okolicy ale nie widać na niej śladu wybranej trasy. Jak uruchomić nawigację po trasie ???

11 listopada 2024

Przy dalszych próbach uruchomienia nawigacji przekonałem się, że jej oprogramowanie jest na etapie, który zakwalifikowałbym jako prototyp na wczesnym etapie. Czasem działa a czasem nie. Gdy zatrzymałem się w punkcie startu pętli, to nagle dostałem informacje, że jazda została ukończona i nawigacja wyłączyła się. Potem w miejscu, gdzie linia jazdy "tam", pokrywała się z linią powrotu, niebieska linia nagle zaczęła mi się pokazywać z tyłu a metry zamiast maleć wzrastały. Oznaczało to, że nagle przełączyła się na linię powrotu, pomimo tego, że z zaplanowanych parudziesięciu km jazdy, przejechałem zaledwie 200 m. Porażka. Napisałem do producenta i czekam na reakcję. Podejrzewam, że odpowidzi nie będzie, bo takich uwag pewnie mają masę i pracują nad nowymi wersjami oprogramowania. Myślę jednak, że z takimi programistami nie prędko doczekamy się czegoś dopracowanego i użytecznego.

11 listopada 2024

Przy dalszych próbach uruchomienia nawigacji przekonałem się, że jej oprogramowanie jest na etapie, który zakwalifikowałbym jako prototyp na wczesnym etapie. Czasem działa a czasem nie. Gdy zatrzymałem się w punkcie startu pętli, to nagle dostałem informacje, że jazda została ukończona i nawigacja wyłączyła się. Potem w miejscu, gdzie linia jazdy "tam", pokrywała się z linią powrotu, niebieska linia nagle zaczęła mi się pokazywać z tyłu a metry zamiast maleć wzrastały. Oznaczało to, że nagle przełączyła się na linię powrotu, pomimo tego, że z zaplanowanych parudziesięciu km jazdy, przejechałem zaledwie 200 m. Porażka. Napisałem do producenta i czekam na reakcję. Podejrzewam, że odpowidzi nie będzie, bo takich uwag pewnie mają masę i pracują nad nowymi wersjami oprogramowania. Myślę jednak, że z takimi programistami nie prędko doczekamy się czegoś dopracowanego i użytecznego.

10 marca 2025

Witam i mam podobne pytanie, czy można wgrać bez problemu ślad gpx np z Koomot, może już zrobili aktualizację,bo nie mogę się nigdzie doczytać. Wiele za to jest o tym,że jest poważny problem z plikami gpx. A szkoda bo sprzęt fajny i niedrogi. Pozdrawiam.

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 501 528 811
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl